Amning

Usch jag blir så frustrerad över amningen. Den funkar jättebra och hon går upp bra i vikt och allt. Men jag kan bli avundsjuk på de som flaskmatar. Vad smidigt och snabbt? 

Jag använder amningsnapp sen hon föddes och hon är nu 6 v och jag kommer få fortsätta med den då det inte fungerar utan (har prövat massor så inga tips om det tack). Det är ju ett moment i sig, speciellt när vi är ute någonstans och hon blir hungrig = inte smidigt. Och nu ju mer "med" hon blir så har hon inte ro att ligga och amma alla gånger utan hon bökar och har sig. Tar ca 1-1,5 timme att amma färdigt ofta och jag blir frustrerad speciellt på nätterna då jag är trött med och inte kan sova samtidigt då hon bökar och gnäller för att hon inte har ro. 

De gånger amningen tar runt 30 min blir jag så glad! På BB sa dom att de tömmer ett bröst på 10-15 min. I vilken värld då känner jag?! 

Är glad att det funkar så bra men blir mer frustrerad för varje dag över att det är sånt bök och tar sån tid varje gång. Känner inte riktigt det där mysiga folk pratar om och längtar nästan till hon ska sluta amma.

Känner mig samtidigt hemsk som ens känner så. Men känner mig så låst och bara som en mjölkko. 

Funderar på att börja pumpa och kombinera amning och flaska för att få lite paus och så att även mannen kan mata ibland vilket han skulle tycka var mysigt. För just att ge ersättning vill jag inte gå över till att göra då amningen överlag fungerar fint och jag har mjölk i överflöd.

Oj, långt inlägg men kände att jag behövde spy ur mig lite.
#1 - - Johanna:

Känner igen mig. Sonen fyllde 8 veckor igår å går därmed in i sitt andra utvecklingssprång vilket märks så tydligt då han vill ligga vid bröstet konstant. Har provat att pumpa men får inte ut nån mängd som gör att det är lönt. Har mjölk för att mätta å inte mer. Men jag vet också att det blir bättre som alla säger å tänker att "ja, jag har väl inget bättre för mig ändå så det är bara att amma" :) låst blir man men så är det bara om man nu vill helamma. Tycker absolut att du ska testa att pumpa o låta mannen mata så du får lite paus. En glad mamma är en bra mamma :) bebis känner din frustration. Kram!

#2 - - Mamma Malin:

Förstår dig helt och hållet och jag kände precis likadant. Mina amningar tog dock inte så lång tid men jag gick över mer och mer till att pumpa och ge på flaska. Mannen tar ungefär hälften av gångerna och på natten om han inte ska upp jättetidigt. Det enda som kanske är lite negativt är att mjölken sinar snabbare om man inte ammar men eftersom du även skulle amma tror jag inte att det är några problem. Och det går ju att frysa in mjölk samt ha i kylen i tre dygn så kör på om du känner att det passar dig :) Det finns så mycket tyck och tänk kring amning och man kan nästan bli dumförklarad ibland men samtidigt ska man själv må bra. Jag kände mig oerhört låst och det blev ett hopplöst projekt när jag tyckte att jag hade suttit i soffan hela dagen och han ändå inte var mätt! Om jag hade fortsatt så hade jag nog blivit deprimerad istället så tänk på dig själv också <3

#3 - - Salt:

Klart du ska pumpa! Jag blev av olika anledningar tvungen att gå över till ersättning helt efter tre veckor och visst saknar jag amningen, men har också en helt annan frihet plus att jag tror det är bra för pappa/barn. Om du pumpar får hon ju dessutom bröstmjölk hela tiden vilket jag är ledsen att jag inte kan erbjuda min flicka.

#4 - - Anonym:

Hej.
Har själv en liten bebis på 11 veckor och tyvärr funkade inte amningen för mig då jag hade för lite mjölk så nu flaskmatar vi bara. Känner en stor sorg i att det inte funkade att amma men det är väldigt smidigt med flaska och absolut inget fel med det så länge de blir mätta och min man och jag hjälps åt. Vår dotter tycker det är jätremysigt att ha den stunden med sin pappa och han likaså.
Att du inte börjar pumpa vissa mål och ger henne det i en medela flaska (den är utformad som ett bröst ) ..De blir väldigt snabbt lata och med flaskor behöver de inte kämpa som de måste med bröstet.Då är medelan ett bra alternativ. De finns att köpa på apoteket. Då kan ni ju också hjälpas åt. :)

#5 - - Anonym:

Min nyfödde son är likadan, en långsam ätare och det blev en stor lättnad över att börja pumpa och ge honom flaskan på natten och då vi är ute på besök etc. Så det är verkligen något jag rekommenderar.

#6 - - Escaping Reality-ett nytt liv:

Känner du så finns det väl ingen anledning att fortsätta helamma? Börja pumpa, använd flaska, testa ersättning, hitta ett annat sätt. Tvinga inte dig själv till det om du inte trivs med det!