Förlossningsberättelse!

Måndagen den 26:e januari 2015 så var jag till min barnmorska för vanlig kontroll och där gjorde hon en undersökning och konstaterade att jag var öppen 2cm, utplånad tapp och buktande fosterhinna samt att bebisens huvud var väldigt långt ner. Så då konstaterades det att jag var i latensfasen. Barnmorskan gjorde en hinnsvepning och några timmar senare på eftermiddagen började jag att få starkare och tätare förvärkar som sedan fortsatte kommande dagar.

Torsdagen den 29:e januari höll jag igång hela dagen med handling och städning för att se om de kunde bli mer regelbundna och riktiga. Under kvällen började jag klocka värkarna som gjorde ondare och ondare och under två timmar klockade jag dom med 2-3 minuters mellanrum med någon enstaka på uppemot 10 minuter. Ringde in till förlossningen och de tyckte jag skulle komma in på en kontroll.

Klockan 23.44 var vi inne och jag blev undersökt. Var då öppen ca 3 cm och utplånad tapp, barnmorskan gjorde ytterligare en hinnsvepning och då värkarna nu blivit oregelbundna och glesa igen så sätts akupunktur för att försöka få de regelbundna igen. Jag får ligga med det i en timme och då görs ytterligare en Ctg-kurva som visar något fler sammandragningar och vid undersökning är jag öppen 4 cm och klockan 02.22 skrivs vi in på förlossningen – Vi ska föda barn!

Vi får ett rum och sedan får jag lägga mig i ett bad i två timmar och där avtar värkarna ytterligare och kommer med ca 10-15 minuters mellanrum och är hanterbara.

Då ingen förändring skett under de två timmarna så tar de hål på hinnorna så vattnet går kl. 04.29. I samband med det sätts en skalpelektrod på bebis.

Klockan 05.30 görs en ny undersökning och då ingenting mer hänt trots vattenavgång bestäms med läkare att det ska sättas dropp med syntocionon pga värksvaghet för att få igång värkarna då jag haft en lång latensfas. Nu börjar det komma starkare värkar men fortfarande hanterbart och går att andas igenom.

Klockan 05.40 får jag lustgas som jag tycker fungerar till en början då jag kände mig full och det tog bort den värsta smärtan. Klockan 06.01 sätts droppet med 20 ml/timme stående ordination.

Efter droppet satts så börjar jag få mer regelbundna och smärtsamma värkar och klockan 06.20 höjs droppet till 40 ml/timme för att köra igång värkarna ytterligare. Vid det här laget är jag smärtpåverkad och lustgasen gör mig yr och illamående så den slänger jag bort. Jag erbjuds Eda men då jag känner mig rädd för att få den så vill jag fundera en stund.

Klockan 06.37 görs en undersökning som fortfarande visar oförändrad status. Modermunnen masseras och öppnas till 5 cm och det gjorde riktigt ont! Jag blir mer och mer smärtpåverkad och börjar känna panik av smärtan. Jag godkänner Eda.

06.40 har jag börjat få 4 värkar på 10 minuter som är riktigt smärtsamma och jag minns att jag gråter under dom då de var så överväldigande och smärtsamma. Jag visste inte vart jag skulle ta vägen.

06.48 får jag dropp med Acetat 1000 ml inför att Edan ska sättas och Narkos kontaktas. Nu är smärtan outhärdlig och jag känner att jag får mer panik och minuterna till läkaren kommer var nog de längsta i mitt liv.

07.13 Läggs Edan och när den tar så känner jag en sådan lättnad. Ingen mer smärta, däremot börjar trycker nedåt bli kraftigare men jag känner ändå att jag får en paus.

07.20 är det personalbyte och världens gulligaste barnmorska tar över. Känner fullständig tillit för henne på en gång.

08.31 tappas jag på 200 ml urin då jag ej kunnat kissa trots en bra stund på toaletten. Tryckkänslan blir kraftigare och kraftigare och jag känner att jag inte kan hålla emot men försöker så gott jag kan att andas mig igenom dom. Här någonstans görs en undersökning och då är jag öppen 7 cm.

08.39 sätts akupunkturnålar i skinkorna för tidig krystkänsla men jag tycker inte att de hjälper alls för jag vill ingenting annat än att krysta med kroppen, men det är bara att försöka hålla emot. Under kommande timmar får jag sitta på pilatesboll, stå på knä över sängen och sitta på en låg pall för att försöka få bebisen att sjunka ner ännu mer.

Vid 09.40 är jag öppen 10 cm med kanter kvar som Bm trycker undan under några värkar. Får fortsätta att byta ställning för att hjälpa bebisen nedåt. Jag ville inget hellre än att ligga i sängen så blev lite kompromissande och byte mellan att ligga och sitta.

Klockan 10.30 får jag börja krysta på riktigt och den känslan var just då den skönaste jag känt. Äntligen fick jag hjälpa till och det var så häftigt att känna hur bebisen kom ut mer och mer för varje värk och den kraft jag fick var helt otrolig. 

Den 30 januari kl. 10.56 föds äntligen våran Lovis i framstupa kronbjudning med navelsträngen ett löst varv runt halsen. Hon vägde 3265 g och var 50 cm lång. Det finaste vi sett! <3

Klockan 11.06 kom moderkakan efter kontrollerad dragning i navelsträngen. Är hel med fullständiga hinnor. Blir sydd med 2 stygn på en grad 1 bristning och ett korsstygn på ett blödande kärl i vaginan. Får två sprutor för att livmodern ska dra ihop sig, förlorar 200 ml blod.

Sedan blir vi lämnade ensamma ett tag och bara tittar på vårat lilla mirakel och hör av oss till våra familjer. Sedan får vi in fika och jag går upp och duschar – den skönaste duschen i mitt liv!

Äntligen är vi föräldrar <3

 Under akupunkturen.